Uitlijnservice voor vrachtwagens
Met de uitlijnservice voor vrachtwagens biedt Bandenspecialist Kicken BV een hoger rendement van trucks, waardoor u uw bedrijfskosten kunt verlagen. Het uitlijnen van as- en wielposities wordt vaak over het hoofd gezien bij het wagenpark onderhoud. Echter kunt u veel geld besparen en problemen voorkomen door uw wagenpark periodiek te laten uitlijnen.
Als de as- en wielposities van trucks en trailers afwijken van hun ideale positie gaat onnodige energie verloren. Het uitlijnen van de as- en wielposities is een eenvoudige maatregel om dit op te lossen en kan voor een behoorlijke besparing op brandstof zorgen.
Een verkeerde uitlijning verkort de levensduur van banden aanzienlijk en verhoogt het brandstofgebruik.
Naar schatting hebben 70% van alle vrachtwagens op de weg een verkeerde uitlijning op de tandem assen. Om de truck recht op de weg te kunnen houden, moet de draaikracht van de tandem gecompenseerd worden, door de voorwielen in tegenovergestelde richting te draaien. Dit zorgt ervoor dat alle 10 wielen schuren, kilometer na kilometer. En vergeet ook de uitlijning van de trailer niet; een verkeerd uitgelijnde trailer dwingt de bestuurder van een perfect uitgelijnde trekker om de trek die veroorzaakt wordt door de trailer te corrigeren. Hierdoor ontstaat er slijtage aan de trekker.
Hoe lossen we een verkeerde uitlijning op:
- We gebruiken elektronische sensoren om individuele sporing op 1 aandrijfas te meten en de stuwhoek vast te stellen.
- Wij lijnen deze as uit naar het midden van het chassis.
- Alle andere assen worden parallel aan de referentie as uitgelijnd, zodat alle wielen in dezelfde richting rollen.
Ons computergestuurde systeem doet nog meer:
- Compenseert elektronisch elke sensor op afwijkingen die meestal veroorzaakt worden door gebogen of vervormde velgen.
- Refereert sporing aan de geometrische middenlijn en berekent de stuwhoek perfect, zelfs als er compensatie aanwezig is.
- Omdat ons systeem meet in welke richting de assen staan, wordt deze niet door terugslag misleid.
Mogelijke besparing
Het uitlijnen van as- en wielposities, van zowel trekker als oplegger, kan besparingen tot 4,5% op het brandstofverbruik opleveren. Dit blijkt uit onderzoek van TNO waarbij uitgegaan is van een verbruik van 31 liter op 100 kilometer, 100.000 gereden kilometers per jaar en een dieselprijs van € 1,26 per liter. De uiteindelijke besparing verschilt per truck en is afhankelijk van de grootte van de afwijking.
Kosten en terugverdientijd
Door het uitlijnen kan bovendien bespaard worden op onderhoudskosten. Banden zijn namelijk minder onderhevig aan slijtage en de kans op pech- en ongevallen, bijvoorbeeld door een klapband, worden verlaagd.